Doprava a dopravní předpisy
Na Novém Zélandu se jezdí vlevo, to už jste si asi zjistili. Nový Zéland používá metrický systém a tak naproti Anglii nebo USA jsou všechny rychlosti uvedeny v Km/h. Kvalita silnic na Novém Zélandu je překvapivě perfektní. S tím bohužel taky souvisí to, že aby je udržovali v takovém stavu, musí na nich pracovat. A tak se v silnicích každou chvíli šťourají a na 100 kilometrech není neobvyklé potkat dvě nebo tři Roadworks. Nutno poznamenat, že opravu silnic berou fakt vážně, a tak v místě opravy panují omezení. Při plánování trasy tak nemůžete spoléhat na údaje v mapě (bohužel), protže vás zdrží opravy. Jízda po novozélandských silnicích je potěšením, čeká vás výtečná kvalita asfaltu, klopené zatáčky a krásná krajina za oknem.
Dopravní značení na Novém Zélandu se neliší od mezinárodních standardů. Všechny značky znáte z našich krajů, může vás tak překvapit pouze informační cedule uporňující na wildlife (divou zvěř), jako je např kiwi nebo tučňák. Vzdálenosti jsou v kilometrech, silnice přehledné a ukazatele [ kromě pár výjimek, jako např v Hamiltonu, kde jsme se třikrát ztratili pozn. autora] jsou bezvadně navržené. Všechny turistické zajímavosti jsou označeny hnědou cedulí. Automobily jsou na Novém Zélandu v dobrém technickém stavu, a i přes vydatné deště jsou karoserie většinou bezvadné. Hlavní výhodu má Nový Zéland v tom, že se na silnicích nepoužívá sůl. Pravděpodobně také díky půlroční technické prohlídce zvanéWOF [ Warrant of Fitness ] Pokud chcete vlastnit automobil na Novém Zélandu, není nic jednoduššího. Pokud si totiž auto zakoupíte, nemusíte se bát složitých registračních procesů. Registrace automobilu je totiž jednoduchá. Zajdete si na poštu [ Na novozélandské poště totiž vyřizujete úplně všechno. Od registrace, přes REGO až po placení pokut. ] Vyzvednete si registrační formulář, jednu jeho polovinu vyplní současný vlastník, druhou polovinu vy, vložíte do obálky a za 8 dolarů odešlete. Původní majitel odešle druhou půlku formuláře a když se na úřaděLand Transport obě půlky sejdou, je auto vaše. V jednoduchosti je síla. Automobily na Novém Zélandu jsou většinou z druhé ruky importované z Japonska. Více než třetina aut má jako první položku při přepisu uvedeno imported from Japan.. Jako cestovatelé vyhledávající laciné dopravní prostředky na Novém Zélandu uspějete velmi dobře. Spolehlivé osobní auto se dá pořídit od 700 NZD. V kurzu jsou Toyoty a Mitsubishi. Station Wagon neboli kombíky seženete v cenách okolo 1.100 - 1.500 NZD. Oblíbené jsou Mitsubishi Magna, nebo Subaru Legacy. A mezi dodávkami kraluje Toyota, především model TownAce nebo Hiace. Ty se dají pořídit za ceny od 2.000 NZD. Majitel vozidla na Novém Zélandu je nucen podstoupitWarranty of fittness každého půl roku. V podstatě se jedná o základní diagnostiku, týkající se především bezpečnosti. Formulář na Warrant of Fittness (který vyplní autoservis) obsahuje položky jako seřízení brzd, přítomnost a funkce žárovek, nebo funkcistahování okýnek. V případě, že servis najde nedostatek, odkáže vás na opravu. Přitom pokud závadu odstraníte do jednoho měsíce od neúspěšné WOF, poplatek za WOF podruhé neplatíte. Po úspěšné WOF obdržíte samolepku, kterou musíte m9t nalepenou na předním skle vašeho automobilu. Cena za WOF se pohybuje mezi 35-50 NZD Další povinnou [ ne však lacinou ] maličkostí majitele automobilu na Novém Zélandu je tzv REGO. Jedná se o druhoukartičku, kterou musíte mít vystavenou v kapsičce na předním skle vozidla. REGO se platí na poště [ jako většina ] Vyzvedněte si formulář, zaplaťte na poště a kartičku vám vytisknou přímo na poště. Cena REGO je 180 NZD na půl roku. Dobrou zprávou je, že pojištění vozidla na Novém Zélandu není povinné. Tedy dobrou zprávou dokud se něco nestane. V případě krádeže nebo havárie, jste plně zodpovědní a musíte nahradit škodu v plné výši. My jsme pojištění neměli [ Hnáni pravidlem pokud se něco nemusí tak to nebudeme dělat. ] a když nám potom dodávku v Aucklandu ukradli, hořce jsme toho litovali. Následně jsme si pojištění zřídili. V ceně pojištění máte i pojištění předního skla, což se na novozélandských silnicích hodí. Každou chvíli odletí od kol před vámi jedoucího vozidla kamínek, který s mohutným nárazem narazí do vašeho předního okna. Při technické prohlídce WOF je potom tato prasklinka problémem a při výměně předního skla vypláznete 150 dolarů za výměnu svépomocí.V servisu je to i dvojnásobek. Pojištění od banky ANZ nás vyšlo asi na 40 NZD za měsíc. Cena kolísá v závislosti na tom co si necháte pojistit. Jedinou výjimkou na Novém Zélandu oproti zažitému standartu jsou RUC nebol Road use charges. Pokud nevlastníte dieselové vozidlo, RUC se vás netýká. Pokud si však koupíte dodávku, většina z nich jsou diesely. Pokud tedy takovou dodávku kupujete, přesvědčete se že jsou poplatky za RUC zaplacené. Kartičku RUC najdete na levé straně předního skla, v malé kapsičce. Na kartičce uvidíte stav tachometru [odometer] a počet zaplacených kilometrů. Mnohokrát se totiž stalo že si někdo koupil dodávku, na které nebyly zaplacené kilometry. Samozřejmě policie na Novém Zélandu kontroluje při běžné prohlídce RUC a WOF jako první, takže pokud nemáte kilometry zaplacené, dostanete pokutu. [Potkali jsme pražáka, který si koupil dieselovou dodávku, za kterou zaplatil 3.500 NZD. Neměl zaplacených 20.000 kilometrů, takže nakonec musel k už tak vysoké ceně za auto přihodit ještě dalších šest stovek. A to jen proto, že nevěděl o existenci RUC. ] 5.000 kilometrů stojí 190 NZD, přičemž čím víc si koupíte, tím méně vás to stojí. Výchozí cena je 39.68 NZD za 1.000 km. Dopravní předpisy se v podstatě neliší od našich, kromě toho že se na Novém Zélandu jezdí nalevo. Jedinou výjimkou je přednost v jízdě. Přednost v jízdě totiž musíte dát vozidlu, které odbočuje doprava. Takžepravidlo pravé ruky na Novém Zélandu funguje taky, jen na druhé straně vozovky. Je to dost zmatečné a ani sami novozélanďané nevědí kdo toto pravidlo do jejich dopravních předpisů vpašoval. Dejte si na to pozor, hodně řidičů z Evropy se na to nechalo nachytat a potom zejména bez pojištění můžete litovat. Podívejte se na nákres, přednost má v tomto přípaně vozidlo ZELENÉ. Další odlišností je, že chodci nemají přednost. Kromě přechodů, které jsou označeny velkým oranžovým terčem, nemají chodci přednost ani na přechodech pro chodce. Dejte si pozor, ať už jste na Novém Zélandu chodec, nebo řidič. Rychlostní limity na Novém Zélandu jsou 100 Km/h na freeway nebo highway, mimo zastavěnou plochu a mimo města. V obci jsou limity nastavené na 50 Km/h. Tyto rychlostní limity jsou viditelně vyznačené na všech silnicích Nového Zélandu, takže když vyjedete z města, je tam hned cedule 100km/h, stejně tak když vjíždíte do města, hned tam máte ceduli 50 km/h. Nemusíte se tak rozmýšlet, kolik vlastně máte jet. Dejte si pozor na jejich důsledné dodržování a to i v noci. Protože novozélandský policista v noci nespí, ale stojí u silnice s ručním radarem. Většinou však tam, kde ho nečekáte! Pokuty za rychlost jsou vysoké, 10 km/h překročení 80NZD, 20km/h překročení 200 NZD a 30 km/h překročení rychlosti 400 NZD. A věřte že policisti jsou na Novém Zélandu neúprosní a nezkorumpovatelní. Jakmile totiž radarem někoho zachytí, mají i jeho fotku. Pokuty na Novém Zélandu nejsou na řidiče, ale na majitele automobilu. Ten je díky systému REGO jednoduše dohledatelný, takže vám stejně brzo přijde složenka na zaplacení pokuty. Pokud vás neuvidí policista s radarem, určitě vás uvidí Speed Camera [ taková hezká bílá krabice na sloupu u silnice, která má nepříjemnou vlastnost. Obsahuje radar a foťák, takže když jedete rychle kamera vás vyfotí. ], kterých je zejména v oblasti Aucklandu jak smetí. Pokud jste vlastníkem řidičského průkazu a chcete řídit na Novém Zélandu, není nic jednoduššího. Podle zákona ssebou nutně potřebujete mít mezinárodní řidičský průkaz. Jenže mezinárodní řidičský průkaz [nebo alespoň ten, co jsme dostali my pozn. autora] je pouze kusem papíru, kde kromě vašeho jména jsou všechny údaje ve francoužštině. Tedy ani ne v angličtině. A i když jsme ho měli, nikomu jsme ho nikdy neukazovali. Na Novém Zélandu nás stavěli asi pětkrát [z toho jednou aby nám dali pokutu za rychlou jízdu pozn. autora] a pokaždé se spokojili s plastovou kartičkou s logem EU.Dopravní značení
Pro majitele automobilů
Technická prohlídka WOF (Warant of Fittness)
REGO neboli registrace
Pojištění vozidla
RUC Road use charge
Dopravní předpisy
Rychlost
Řidičský průkaz